بازدید:24102 بروزرسانی: 07-08-1393
عنوان کتاب: بازاررسانی محصولات کشاورزی |
تحولات شهر نشینی، افزایش جمعیت و نسبت جمعیت شهری به روستایی در کشور ما، مترادف و هماهنگ با تحولات نهادین فرایند تهیّه و توزیع غذا از مزرعه تا مصرف کننده نهایی نبوده است. علت اصلی این امر شاید در اتخاذ سیاست عمومی "غذای ارزان در شهر" باشد که طی آن تولید کنندگان کشاورزی انگیزه ورود به جامعه جدید و انجام وظایف جدید خود را که هم صنفان آنها در یکی دو قرن پیش در غرب بعهده گرفته بودند،از دست دادند. انجام این وظایف، متأسّفانه بعهده افراد و گروههای دیگر گذاشته شد که همین موجب تضاد منافع عمده بین تولید کنندگان، واسطه ها، و تبدیل کنندگان محصولات کشاورزی شده و ناکارآمدی نتیجه شده به طور روز افزونی از ورود کشاورزی به دنیای جدید رقابتی، ممانعت بعمل می آورد. در شکل موجود، تولید کنندگان کشاورزی منفعتی از افزایش تولید احساس نمی نمایند، در نتیجه رغبتی نیز برای سرمایه گذاری و افزایش عملکرد کمی و کیفی از خود نشان نمی دهند. کل زنجیره بازاررسانی در این شرایط از هم گسیخته شده و به تدریج شکل بی نظم و ناکارآمدی به خود گرفته است. |